وبلاگ شیمی دانشگاه تاكستان
صفحه اصلی آرشیو مطالب ارتباط با مدیریت نسخه اتوم نسخه موبایل RSS
» تهیه رنگ اورانژ 2 ( جمعه 13 آبان 1390 )
» گزارش کارآموزی ( چهارشنبه 27 مهر 1390 )
» تركیب عمومی شوینده ها ( سه شنبه 26 مهر 1390 )
» طریقه ساخت مایعات شوینده ( جمعه 15 مهر 1390 )
» مواد نگهدارنده ( جمعه 15 مهر 1390 )
» پلی اتیلن و انواع آن ( جمعه 15 مهر 1390 )
» روش های تولید پلی اتیلن ( جمعه 15 مهر 1390 )
» مواد اولیه در تولید پودر رختشویی ( جمعه 15 مهر 1390 )
» کربوکسی متیل سلولز(CMC) ( جمعه 15 مهر 1390 )
» طریقه ساخت پودر رختشویی ( جمعه 15 مهر 1390 )
» تولید SO2 و تبدیل آن به SO3 ( سه شنبه 12 مهر 1390 )
» دستگاه چیلر ( سه شنبه 12 مهر 1390 )
» مواد نگهدارنده ی مایعات شوینده ( سه شنبه 25 مرداد 1390 )
» بتائین ( پنجشنبه 20 مرداد 1390 )
» اپتیکال برایتنر ( پنجشنبه 20 مرداد 1390 )
موضوعات
» شیمی عمومی (91)
» شیمی آلی (195)
» شیمی تجزیه (108)
» شیمی معدنی (49)
» شیمی فیزیک (37)
» نانو شیمی (30)
» شیمی کاربردی (64)
» شیمی محض (22)
» کتابها الکترونیک شیمی (107)
» مقالات و سوالات شیمی (32)
» نرم افزارهای شیمی (34)
» متفرقه شیمی (18)
» فیزیک1 (23)
» فیزیک2 (11)
» فیزیک3 (3)
» فیزیک جدید (79)
» آز الکترونیک (25)
» فیزیک اپتیک (23)
» فیزیک کوانتوم (3)
» نرم افزارهای فیزیک (7)
» کتابهای الکترونیک فیزیک (9)
» مقالات فیزیک (16)
» ریاضی عمومی (58)
» آمار و احتمال (12)
» آنالیز عددی (24)
» معادلات دیفرانسیل (26)
» کتابهای الکترونیک ریاضی (12)
» نرم افزارهای ریاضی (41)
» مباحث فلسفی (15)
» جزوات مکانیک (33)
» آزمایشگاه مقاومت مصالح (4)
» آزمایشگاه دینامیک ماشین (6)
» آزمایشگاه فیزیک مکانیک (1)
» کارگاه مکانیک سیالات (22)
» کارگاه عملیات دستگاهی (21)
» کارگاه انتقال حرارت (5)
» کارگاه فرآیندهای شیمیایی (5)
» کارگاه تکنولوژی نفت (11)
» کتابهای الکترونیک مکانیک (50)
» نرم افزارهای مکانیک (92)
» مقالات مکانیک (52)
» فناوری اطلاعات (71)
» بزنامه نویسی (34)
» سخت افزار (101)
» شبکه و امنیتی (79)
» طراحی و میکس (21)
» نرم افزار های عمومی (13)
» نمونه سوالات کامپیوتر (4)
» کتابها الکترونیک کامپیوتر (7)
» الکترونیک (23)
» برق قدرت (19)
» بررسی سیستمهای قدرت (1)
» کتابهای الکترونیک برق (9)
» نمونه سوال و جزوات برق (4)
» نرم افزارهای برق (2)
» **-کتاب الکترونیک-** (10)
» *--متفرقه و سرگرمی--* (43)
آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
تبلیغات
ADS
ADS
ADS
دسته بندی : مباحث فلسفی ,

پیشگفتار: دعا

«پیش از آغاز سخن، خدا را می خوانیم، ولی نه با سخن و صدا، بلکه از این طریق که روحمان دست دعا به سوی او بردارد؛ زیرا تنها به این سان می توانیم در تنهائی به او دعا کنیم.»محل تولد

«پلوتیئوس «plotious» پلوتینوس «plotinous» افلوطین یا فلوطین «plotin» که ترجمه ی عربی نام اوست و «در اصطلاح ملل و نحل اسلامی شیخ یونانی نامیده شده» است در سال 205م. در شهر لوکوپولیس در مصر علیا یعنی در اسیوط متولّد شد اما برخی از محقّقان اسکندریّه زادگاه وی دانسته اند ولی عده ای از محقّقان اظهار داشته اند که وی «اصلاً رومی بوده» و «در خانواده ای رومی متولد شد و در مصر اقامت گزید» و همین طور بعضی اظهار داشته


دوره آثار فلوطین، ج2، انئاد پنجم، رساله اول، فصل ششم، ص668

 www. Eja.ir/فلوطین و تأثیر او فلسفه مسیحی و اسلامی

  www.mohakeme.com/تأثیر مسیحیت در تصوف اسلامی/

الملل و النحل ج2 415/ توضیح الملل ج2 ص269/ اثولوجیا افلوطین عند العرب ص1/ نزهة الارواح و روضة الافراح (تاریخ الحکماء) ص213/ / وحدت وجود ص92/ عرفان، زیبایی شناسی و شعور کیهانی ص222/ البته برخی ارسطو را «الشیخ الیونانی» نامیده اند. ر.ک. نور در حکمت سهروردی ص16

«یاسپرس ، فلوطین را چهره ابدی فلسفه غرب نامید.»


اند که «در یک خانواده رومی در مصر بدنیا آمد و حتی ـ شاید به دلیل وجود گزارشهای متعدّد ـ گفته شده است که «زادگاه افلوطین نامعلوم است» مع ذلک پس از آن می گوید «به هر حال وی ... در مصر متولّد شد

    علی ایّ حال «برخی او را یونانی تبار می پندارند و نویسندگان اروپایی بطریق اولی او را یونانی الاصل می شمارند. سبب اشتباه اینان نام یونانی (یا رومی) اوست، و حال آنکه تسلط نزدیک به یک قرن اسکندر و مقدونیان و یونانیان به مشرق از این قبیل تأثیرات بسیار است و داشتن نامی بیونانی دلیلی بر یونانی الاصل بودن نمی شود حتی برخی از مورّخان غربی صراحتاً اظهار داشته اند که « پلوتینوس در مصر به دنیا آمد، در اسکندریه تحصیل کرد و در رُم به تدریس پرداخت بنابراین فلوطین مصرالاصل و رُمی المقیم است.

    از زندگی و سرگذشت او ـ بنابر همه اعتراف مورّخان و محقّقان ـ تا پیش از سفر وی به شهر اسکندریه برای تحصیل فلسفه و کسب حکمت الهی آگاهی دقیق و اطلاع چندانی در دست نیست زیرا او هرگز در بارة زادگاه، قوم و حتی والدین خود سخنی به زبان نیاورده است تا کسی از سرگذشت او اطّلاعی داشته باشد و وی اوصولاً و هرگز نمی خواست و یا حتی «خوش نمی داشت که در باره تبار، پدر و مادر یا کشور زادگاهش سخن گوید» اما «در اثنای گفتگو بی مقدمه سخنانی در باره نخستین سالهای زندگی می گفت. تا هشت سالگی، با اینکه به دبستان می رفت، هنوز بعضی اوقات پستان دایه اش را می مکید تا آنکه روزی کسی سرزنشش کرد و شرمسار شد و دست از این کار برداشت.»      

     دلیل مطلب مزبور آن است که «او چنان طرفدار روح و مخالف جسم بود که غیر از مخالفت با ازدواج، حتی به سئوالات مادی و این جهانی پیرامون: وطن، پدر و مادر، و اجدادش را جواب نمی داد و از نقاشان و مجسمه سازان می خواست که از او تصویر و یا مجسمه ای نسازند از این رو اظهار می داشت «تن اصلی چه شرافت دارد که بدلی هم برای او بطلبیم بدن برای روح بمنزله گور و زندان است سایه و تصویر اوست و قابل آن نیست که سایه و تصویر برای او قرار دهیم     بنابراین فلوطین ـ بنا به دلایلی که گفته شد ـ نه زندگی نامه خودنوشت دارد و نه چیزی از سرگذشت خود را برای دیگران بیان کرده است مع ذلک فرفوریوس صوری که یکی از برجسته ترین شاگران و ملازمان او بود حدود سی سال پس از درگذشت او زندگی نامه و ترتیب رسائل او را در پایان مجموعه آثار او یعنی انّئادسدر بیست و شش فصل بیان می کندپیوستن به آمونیوس 

براساس گزارشهای مورّخان «پس از حمله اسکندر به اقصی نقاط جهان قدیم، مرکز دانش و فلسفه از آتن به اسکندریه منتقل شد. اسکندریه در آن دوران قریب به یک میلیون نفر جمعیت داشت و مرکز برخورد پرشور تفکرات گوناگون بود؛ اما شناخت ما از این تفکرات و اندیشه‌ها بسیار مختلف بسیار اندک است چرا که کتاب خانه مشهور این شهر چندین بار به آتش کشیده شد.»    فلوطین در سال 232م.  یعنی در سن 28 سالگی برای تحصیل فلسفه و حکمت الهی به شهر اسکندریه مهاجرت كرد. وی پس از اقامت در شهر «به‌ مدرسه‌ی اسكندریّه‌ رفت‌ و آمد می‌كرد ولی‌ به‌ تعلیمات‌ آن‌ دلخوش‌ نمی‌شد، تا اینكه‌ دوستی‌ از او خواست‌ كه‌ به‌ مجلس‌ درس‌ أمونیوس‌ ساكّاس‌ برود و چون‌ چنین‌ كرد دریافت‌ كه‌ معلِّم‌ دلخواه‌ خود را یافته‌ است‌؛ در آن‌ زمان‌ بیست‌ و هشت‌ ساله‌ بود و مدّت‌ یازده‌ سال‌ با أمونیوس‌ درنگ‌ كرد. بی‌شك‌ ملاقات‌ أفلوطین‌، انقلابی‌ در زندگی‌ او پدید آورد و مقدّمات‌ را برای‌ راهی‌ كه‌ بعدها در تعالیم‌ خود دنبال‌ كرد فراهم‌ ساخت.»

     به هر حال فلوطین در اسکندریّه در حلقه درس آمونیوس ساکاس که بانی و مؤسّس فلسفة نوافلاطونی است حاضر شد «ساکاس مصری بوده و در اسکندریه ی مصر می زیست و چون باربر «carrier» بوده و از آن راه امرار معاش می کرده بدین نام موسوم گشته است و ساکاس در لغت به معنی «بار بر» است

    فلوطین تا سال 242م. یعنی حدود ده سال در محضر او تلمّذ و  به تحصیل فلسفه و فراگیری حکمت الهی پرداخت تا این که در فلسفه الهی و حکمت ربّانی متبحّر و استاد شد، به طوری که «شهرت فلوطین از استاد خود بیشتر است و فرد برجسته و مشهور مکتب افلاطونیان اخیر میباشد.» فرفویوس صوری در این باره می گوید:

     «در بیست و هشت سالگی به فلسفه تمایل یافت و به نزد آموزگاران فلسفه که در اسکندریه شهرتی داشتند رفت، ولی سودی نیافت و اندوهناک شد و درد دلش را با یکی از دوستان در میان نهاد. این دوست که به اشتیاق او پی برده بود او را به نزد آمونیوس فرستاد و فلوطین پس از حضور در مجلس درس او به دوستش گفت: «به دنبال همین مرد می گشتمسفر به ایران و هند    

فلوطین پس از اتمام دروس فلسفه و حکمت که توسط حکیم الهی و فیلسوف ربّانی یعنی آمونیوس ساکاس تدریس می شد  به تعلّم و آموزش فلسفة ایرانی و حکمت هندیشائق گردید از این رو برای دسترسی به آثار فلسفی و کُتُب حِکمی ایرانی و هندی و آشنایی با فلاسفه و حکمای ایرانی و هندی داوطلب حضور در جنگی که در سال 243م. بین آنتونیوس گریانوس سوم امپراتور روم


 توضیح الملل ج2 پاورقی ص269

   تاریخ فلسفه، ج1 ص533

   همان ص533

   سیر حکمت در ایران و جهان صص200-199

   پنجاه فیلسوف بزرگ از تالس تا سارتر ص68

 

 Alexandria

 philosophy  

Divine wisdom

 ر.ک. سیر حکمت در اروپا ج1 ص85/ الملل و النحل ج2 پاورقی ص415

  دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج9 ص591

  دوره آثار فلوطین ج2، زندگی فلوطین ص1100

یادی هم از مردان و فیلسوفان مخالف ازدواج/

فرهنگ فارسی ج6 ص1377/  دوره آثار فلوطین ج2، زندگی فلوطین ص1109

  ر.ک. سیر حکمت در اروپا ج1 ص85/ فلسفه از آغاز تاریخ ج2 ص233/ المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة، مقدمه مصحح ص197

 porphyry  

  Enneades

 ر.ک.  دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج9 ص591

 www.iptra.ir/ آشنایی‌ اجمالی‌ با فلاسفه‌ اسكندرانی/

سیر حکمت در ایران و جهان ص202/ فلسفه از آغاز تاریخ ج2 ص232/ فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق ص28 / دوره آثار فلوطین ج2، زندگی فلوطین صص1101-1100

Ammonius Saccas/

نام آمونیوس ساکاس «را از آن‌ جهت‌ به‌ او داده‌اند كه‌ در جوانی‌ پیشه‌ی‌ حمّالی‌ داشت‌.»

www.iptra,ir/ آشنایی‌ اجمالی‌ با فلاسفه‌ اسكندرانی

Neo platonism

 

.:: ارسال مطلب توسط محمدرضا اسماعیلی در تاریخ جمعه 26 آذر 1389, 01:11 ب.ظ


نظرات :
نظرسنجی
رشته تحصیلی شما كدام است؟

درباره وبلاگ

سلام. من دانشجوی رشته شیمی کاربردی در دانشگاه آزاد تاکستان هستم.من سعی میکنم مطالب مفیدی رو در زمینه های علوم پایه و مهندسی به خصوص شیمی در اختیار شما عزیزان قرار بدم.امیدوارم با نظرات خودتون منو راهنمایی کنید.
ایجاد کننده وبلاگ : محمدرضا اسماعیلی