تبلیغات
وبلاگ شیمی دانشگاه تاكستان
وبلاگ شیمی دانشگاه تاكستان
صفحه اصلی آرشیو مطالب ارتباط با مدیریت نسخه اتوم نسخه موبایل RSS
» تهیه رنگ اورانژ 2 ( جمعه 13 آبان 1390 )
» گزارش کارآموزی ( چهارشنبه 27 مهر 1390 )
» تركیب عمومی شوینده ها ( سه شنبه 26 مهر 1390 )
» طریقه ساخت مایعات شوینده ( جمعه 15 مهر 1390 )
» مواد نگهدارنده ( جمعه 15 مهر 1390 )
» پلی اتیلن و انواع آن ( جمعه 15 مهر 1390 )
» روش های تولید پلی اتیلن ( جمعه 15 مهر 1390 )
» مواد اولیه در تولید پودر رختشویی ( جمعه 15 مهر 1390 )
» کربوکسی متیل سلولز(CMC) ( جمعه 15 مهر 1390 )
» طریقه ساخت پودر رختشویی ( جمعه 15 مهر 1390 )
» تولید SO2 و تبدیل آن به SO3 ( سه شنبه 12 مهر 1390 )
» دستگاه چیلر ( سه شنبه 12 مهر 1390 )
» مواد نگهدارنده ی مایعات شوینده ( سه شنبه 25 مرداد 1390 )
» بتائین ( پنجشنبه 20 مرداد 1390 )
» اپتیکال برایتنر ( پنجشنبه 20 مرداد 1390 )
موضوعات
» شیمی عمومی (91)
» شیمی آلی (195)
» شیمی تجزیه (108)
» شیمی معدنی (49)
» شیمی فیزیک (37)
» نانو شیمی (30)
» شیمی کاربردی (64)
» شیمی محض (22)
» کتابها الکترونیک شیمی (107)
» مقالات و سوالات شیمی (32)
» نرم افزارهای شیمی (34)
» متفرقه شیمی (18)
» فیزیک1 (23)
» فیزیک2 (11)
» فیزیک3 (3)
» فیزیک جدید (79)
» آز الکترونیک (25)
» فیزیک اپتیک (23)
» فیزیک کوانتوم (3)
» نرم افزارهای فیزیک (7)
» کتابهای الکترونیک فیزیک (9)
» مقالات فیزیک (16)
» ریاضی عمومی (58)
» آمار و احتمال (12)
» آنالیز عددی (24)
» معادلات دیفرانسیل (26)
» کتابهای الکترونیک ریاضی (12)
» نرم افزارهای ریاضی (41)
» مباحث فلسفی (15)
» جزوات مکانیک (33)
» آزمایشگاه مقاومت مصالح (4)
» آزمایشگاه دینامیک ماشین (6)
» آزمایشگاه فیزیک مکانیک (1)
» کارگاه مکانیک سیالات (22)
» کارگاه عملیات دستگاهی (21)
» کارگاه انتقال حرارت (5)
» کارگاه فرآیندهای شیمیایی (5)
» کارگاه تکنولوژی نفت (11)
» کتابهای الکترونیک مکانیک (50)
» نرم افزارهای مکانیک (92)
» مقالات مکانیک (52)
» فناوری اطلاعات (71)
» بزنامه نویسی (34)
» سخت افزار (101)
» شبکه و امنیتی (79)
» طراحی و میکس (21)
» نرم افزار های عمومی (13)
» نمونه سوالات کامپیوتر (4)
» کتابها الکترونیک کامپیوتر (7)
» الکترونیک (23)
» برق قدرت (19)
» بررسی سیستمهای قدرت (1)
» کتابهای الکترونیک برق (9)
» نمونه سوال و جزوات برق (4)
» نرم افزارهای برق (2)
» **-کتاب الکترونیک-** (10)
» *--متفرقه و سرگرمی--* (43)
آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
تبلیغات
ADS
ADS
ADS
دسته بندی : متفرقه شیمی ,

گاز طبیعی CNG Compressed Natural Gas متراكم یا سوختی با مزیت‌های اقتصادی فراوان و جایگزین خوبی برای بنزین و حتی گازوئیل است در آینده نزدیك با استفاده از این سوخت در كشورمان آسیب كمتری به محیط‌زیست وارد می‌شود
و ضمن كاهش هزینه‌های حمل و نقل قادر خواهیم بود از خروج منابع ارزی كشور جهت واردات بی‌رویه بنزین تا حد قابل توجهی جلوگیری كنیم.

كارخانه‌های خودروسازی داخلی نیز به زودی كلیه خودروهای خود را به صورت دوگانه‌سوز (Bi-fuel) تولید و عرضه خواهند كرد یعنی خودروهایی كه قادرند با هر یك از سوختی‌های CNG یا بنزین حركت كنند. طبیعی است از آنجا كه در آغاز راه رسیدن به این هدف قرارداریم سؤالات فراوانی در باره این سوخت وجود دارد.

درست به همین دلیل با انتخاب و ترجمه این مقاله سعی داریم پاسخ مناسبی به بخش عمده‌ای از این سؤالات بدهیم.


CNG همان گاز طبیعی است كه ما روزانه آن را در خانه و محل كار خود یا كارخانجات با فشار پایین استفاده می‌كنیم. بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری، به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست.

از طرفی به خاطر تراكم كم آن در صورت استفاده در خودرو زمان‌های تجدید سوخت‌گیری فوق‌العاده كوتاه خواهد شد. بنابر این در صورتی كه گاز طبیعی (NG) تا فشار حدود psi 3600 متراكم گردد، ما CNG خواهیم داشت.


چند سالی است كه برخی از خودروها با مصرف LPG گازسوز شده‌اند حال چه تفاوتی میان LPG و CNG وجود دارد؟
- بخش عمده تركیب شیمیایی CNG را گاز متان تشكیل می‌دهد، در صورتی كه گاز LPG مخلوطی از پروپان، بوتان و اندكی تركیبات دیگر است. CNG از متراكم كردن گاز طبیعی به دست می‌آید، اما LPG محصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است.

متان حتی تحت فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی می‌ماند، بنابراین CNG علی‌رغم فشار psi 3600 هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبیعی را می‌توان در تأسیسات خاصی و با پایین آوردن دما تا حد 160 درجه سانتیگراد تبدیل به مایع كرد كه در صورت آن را LNG می‌نامیم.

گازهای پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز دارند، اما با یك تراكم متوسط می‌توان آنها را مایع كرد. (LPG) از آنجا كه ظرفیت تولید LPG در پالایشگاه‌ها محدود است، بهتر آن است كه آن را به عنوان سوخت برای مصارف خانگی در مناطقی كه هنوز فاقد لوله‌كشی گاز طبیعی هستند، استفاده كنیم، چرا كه ذخیره سازی و حمل و نقل آن آسان است.

آیا به هنگام استفاده از CNG نظیر LPG، بوی گاز درون خودرو می‌پیچد؟
- خیر، خودروهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتی كه در خودروهای CNG سوز بوی گاز احساس كنید سریعاً باید مدار سوخت رسانی را از نظر نشت احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.

آیا خودرویی كه قبلاً LPG سوز شده، هم اكنون می‌تواند از CNG نیز استفاده كند؟
- خیر، زیرا این دو سوخت ماهیتاً متفاوت هستند. ارزش حرارتی آنها یكسان نبوده و جهت احتراق صحیح نیاز به درصد هوا به سوخت (Air-fuel ratio) متفاوتی دارند.

تفاوت دیگر این كه فشار ذخیره‌سازی CNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نیاز برای LPG است و به همین دلیل مخزن ذخیره ای كه برای LPG طراحی و ساخته شده، مناسب CNG نیست. به عبارت خلاصه‌تر، خودروی شما می‌باید برای استفاده از سوخت CNG تبدیل و تغییراتی در آن اعمال شود.

تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه انجام می‌شود؟
- باك مخصوصی در صندوق عقب خودروی شما نصب می‌شود و مداراتی كه بتواند گاز را در جهت احتراق به سمت موتور هدایت كند، با آن مرتبط می شود.

آیا در صورتی كه ذخیره CNG در خودرو تمام شود، می‌توان هنوز از بنزین استفاده كرد؟
- بله، زمانی كه شما خودرویتان را برای استفاده از CNG تبدیل می‌كنید، هنوز كاربراتور، باك بنزین و مدار سوخت‌رسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید. بنابر این به سادگی با زدن یك كلید روی داشبورد، می‌توانید مسیر بنزین به سمت موتور را برقرار كنید. اما به هر حال استفاده از CNG برای شما ارزانتر خواهد بود.

آیا لازم است كه هر چند وقت یك بار حتی در صورت عدم نیاز اجباری از بنزین استفاده شود؟
- بله، این مسأله، یعنی استفاده هر چند وقت یك بار از بنزین باعث روانكاری مكانیزم كاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخت‌رسانی بنزین در مواقع لازم خواهد شد.

نصب كیت مخصوص و تبدیل خودرو به ‍ CNG سوز چقدر زمان می‌برد؟
- انجام این تبدیل 4 یا 5 ساعت بیشتر وقت نمی گیرد، اما افزایش روز افزون تقاضا برای انجام این تغییرات می تواند به واسطه ازدحام باعث طولانی تر شدن زمان انتظار مشتری شود.

چگونه می‌توان پی برد كه چقدر CNG در مخزن خودرو باقی‌مانده است؟
- از طریق یك گیج الكترونیك مخصوص كه در كنترل پانل یا روی داشبورد نصب می‌شود.


با یك باك پر CNG، حداكثر چه مسافتی را می‌توان طی كرد؟
- یك باك CNG به‌طور معمول معادل 10 تا 15 لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره می‌كند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این عدد ضرب كنید، میزان مسافت تمایل پیمودن با یك باك پر از CNG به دست می آید برای مثال برای یك خودروی متوسط با حجم سیلندر 1300 سی‌سی این مسافت چیزی در حدود 155 كیلومتر خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد باك می‌توان این مسافت را افزایش داد.

آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟
- بله، CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوختهای بنزین، گازوئیل و LPG ایمن‌تر است. اول آن كه وزن مخصوص CNG برابر 587/0 است این بدان معنا است كه این گاز از هوا نیز سبك‌تر است، بنابر این در صورتی كه نشت كند در جو صعود كرده و محو می‌شود.

دوم این كه درجه حرارت خود اشتعالی CNG برابر 700 درجه سانتیگراد است، در حالی كه درجه حرارت خود اشتعالی بنزین 455 درجه سانتیگراد است.

سومین مورد، این كه باك‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می‌شوند كه بسیار مستحكم‌تر و ایمن‌تر از باك‌های بنزین خودروها هستند.

آیا باك ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟
- بله، باك‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت كاملاً یكپارچه ساخته می‌شوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باك به كار نرفته و باك براساس استانداردهای معتبر بین‌المللی قبل از نصب مورد تست قرار می‌گیرد.

به علاوه این باك‌ها به دیسك‌های پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند كه در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتش‌سوزی این دیسك‌ها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت كرده و بخش اعظم گاز خارج می‌شود.

آیا وجود باك ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادف‌های شدید نیز ایمن است؟
- CNG سال‌ها است كه در كشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریكا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام این كشورها آن را ایمن‌تر از بنزین شناخته و اعلام كرده‌اند.

آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمی‌زند؟
- خیر به هیچ عنوان، بالعكس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش می‌یابد، چرا كه CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمی‌گردد. از طرفی چون هیچ‌گونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمع‌ها ایجاد نشده و عمر مفید شمع‌ها نیز تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین از آنجا كه CNG سوختی گازی است، هیچ كربنی به عنوان محصول احتراق تشكیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی می‌ماند.

چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز كم و محدود است؟
- زیرا CNG در عمل سوختی پاك و تا حد بسیار زیادی عاری از آلاینده‌های زیست محیطی است. از آنجا كه عمده تركیب اصلی گاز طبیعی را متان تشكیل می‌دهد خروجی اگزوز خودروهای CNGسوز شامل بخار آب و جزء كوچكی مونوكسید كربن است.

با توجه به این كه كربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزیی و قابل اغماض است. به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به كارگیری هر نوع تجهیزات جانبی و خارجی (نظیر مبدل‌های كاتالیستی در خودروهای بنزینی سوز) قادر خواهند بود برآورده كننده كلیه الزامات مشخص شده در استانداردهای زیست محیطی موجود باشند.

عملكرد و كارایی CNG در مقایسه با بنزین در یك خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است؟
هنگام استفاده از CNG شتاب خركت خودرو در مقایسه با بنزینی اندكی كمتر خواهد بود كه این مسأله به واسطه افت 5 تا 15 درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذكر است این میزان افت توان موتور را می‌توان با تنظیم كیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت محسوس نخواهد بود.

آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی دارد؟
- به‌طور كلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیده‌ای نیست و به راحتی می‌تواند سالها بدون اشكال كار كند اما برای آن كه همواره در شرایط حداكثر كارایی خود قرار داشته باشد بازدید دوره‌ای تجهیزات مربوط به آن بعد از هر 10000 كیلومتر كاركرد پیشنهاد می‌شود كه ترجیحا می باید نزد همان تكنیسین مجازی كه خودرو را گاز سوز كرده انجام گیرد.

آیا خودروهای دیزل را نیز می‌توان CNG سوز كرد؟
- بله، می‌توان خودروهای دیزل را، هم به صددرصد CNGسوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل كرد.

در صورتی كه مزایای استفاده از CNG بسیار زیاد می‌باشد، چرا كشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمی‌كنند؟
- بد نیست بدانیم كه CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه 1920 میلادی تاكنون از این سوخت استفاده كرده‌اند. در حال حاضر ایتالیا با 240 جایگاه عرضه CNG،بیش از 300 هزار خود روی CNG سوز دارد.

در نیوزلند نیز حدود 250000خودرو در سال‌های اخیر CNG سوز شده‌اند و حدود 250 جایگاه، عرضه CNG در این كشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای استفاده CNG طرح‌ریزی نموده و در حال حاضر 700000 خودروی CNG سوز دارد.
.:: ارسال مطلب توسط محمدرضا اسماعیلی در تاریخ یکشنبه 25 اردیبهشت 1390, 06:44 ب.ظ


نظرات :
نظرسنجی
رشته تحصیلی شما كدام است؟

درباره وبلاگ

سلام. من دانشجوی رشته شیمی کاربردی در دانشگاه آزاد تاکستان هستم.من سعی میکنم مطالب مفیدی رو در زمینه های علوم پایه و مهندسی به خصوص شیمی در اختیار شما عزیزان قرار بدم.امیدوارم با نظرات خودتون منو راهنمایی کنید.
ایجاد کننده وبلاگ : محمدرضا اسماعیلی